John Konijn John Konijn

John Konijn

Abstract of Figuratief?

In het werk van John Konijn (1979) spelen de volgende motieven een overwegende rol: bossen, autowegen, steden, parken en dromen. Bij het vastleggen van deze elementen uit zijn directe omgeving zoekt hij naar díe specifieke combinatie en variatie van kleur, intensiteit en ritme die zijn schilderijen zo mysterieus maken. Konijn werkt niet vanuit een vast concept, vandaar die openheid. Wel kent hij een grote fascinatie voor ruimtewerking en de manier waarop lichteffecten kunnen worden ingezet en weergegeven. Verf brengt hij de ene keer aan alsof het vloeibaar is en alsnog kan uitlopen, een andere keer lijkt het alsof je door de stroperigheid heen moet kijken. Indrukken van buiten zijn belangrijk – de landschappen zijn even werkelijk als wat je langs snelwegen in verschillende provincies kan zien – maar pas op het atelier door kleurgebruik en schilderhand, worden zij wat zij volgens hem moeten zijn.
Het werk Crossroads is een goed voorbeeld van zijn werkwijze. Je ziet een avondlijk tafereel met autolichten en de contouren van bomen. Avondlicht en glanzend wegdek suggereren vocht, misschien heeft het geregend. In ieder geval is het zicht slecht. Maar, juist doordat dit herkenbare beeld zo wazig is weergegeven met in elkaar vloeiende kleuren en een zekere mate van stroperigheid in het verfgebruik, kan de kijker zijn eigen betekenis toekennen aan wat hij ziet, zijn eigen verhaal denken.



Crossroads, olie op doek
60 x 95 cm  € 1.500
huurprijs € 22,50/maand waarvan u € 9 spaart
[foto boven]

Soest, olieverf op doek
70 x 100 cm  € 1.700
huurprijs € 25/maand waarvan u € 10 spaart
[foto onder]

DEEL MET VRIENDEN
FACEBOOK    |   

Ga terug

Vandaag open 12 - 17 uur