open van 12 tot 17 uur

Thea Vos

Anneke Koster

Marjan Jaspers

tentoonstelling GEVERFD

19 nov 2022 t/m 14 jan 2023

Narratieve kunst van Marjan Jaspers, Anneke Koster en Thea Vos

Van 19 november 2022 t/m 14 januari 2023 is het Landelijk Kunstenaarsgenootschap De Ploegh uit Amersfoort op bezoek bij Kunstuitleen Alkmaar. Marjan Jaspers, Anneke Koster en Thea Vos laten divers werk zien met ieder een eigen sfeer. Door middel van verhalende beelden leggen de kunstenaars verbinding met de kijker en de omgeving waarin de werken worden getoond. De drie kunstenaars zijn van vele markten thuis maar voor deze expositie houden zij zich bij schilderwerk.

 

DE KUNSTERNAARS

Het werk van Marjan Jaspers (Amsterdam, 1949) kent vele gezichten, met name wat de technische kant betreft. Ze verbeeldt het onderwerp dat haar bezighoudt door het maken van schilderijen, keramiek, foto en film. De inspiratie ligt altijd dichtbij. Aandacht voor de omgeving, natuur, mens en dier stimuleren haar eigenzinnige visie óp en beleving ván de wereld om haar heen. Elk medium is hiervoor geschikten vertelt een eigen verhaal. Marjan gaat nogal intuïtief te werk, met als gevolg dat de kijker zelf de kans krijgt betekenis te geven aan het beeld. Zo ook bij de getoonde doeken. Figuratief werk, maar niet realistisch. Menselijke en dierenfiguren staan, geïsoleerd uit hun natuurlijke habitat, in een nieuwe, vreemde omgeving; het werk doet een duidelijk beroep op het inlevingsvermogen van de kijker.

De stedelijke, industriële landschappen van Anneke Koster (Ter Aar,1973) verbeelden een lichte heimwee naar voltooid verleden tijden. Door niet alles in te vullen, krijgt de kijker de ruimte om een eigen betekenis te geven aan het schilderwerk waarnaar hij kijkt. Zelf zegt zij hierover: “Uit nalatenschap en schatplichtigheid haal ik de motivatie om dit werk te maken. Mij fascineert het natuurlijke proces waarin de ene generatie herinneringen, kennis en kunde doorgeeft aan de volgende. De ene laag bouwt voort op de andere laag. Zonder de eerdere lagen, is de buitenste, de nieuwste laag, nietszeggend. En daarmee is de nieuwste generatie schatplichtig aan de vorige. Ik kijk graag terug naar voltooid verleden tijden. Het roept gevoelens van weemoed en respect op.” Ook haar manier van werken is er een van laag-op-laag. Het draagt bij aan vorm en diepte en geeft betekenis. Vorm en inhoud zijn tenslotte één.

In de schilderijen van Thea Vos (1956) figureren mensen in allerlei hoedanigheden en roepen allerlei, soms tegenstrijdige emoties op: afwijzing, nieuwsgierigheid, herkenning.
Ze staren je aan, eenzaam, hun woorden verstomd. Wat je ziet zijn de emotionele misvormingen die het gevolg zijn van de tijd waarin de jonge mens geleerd wordt zich (aan-)gepast te gedragen. Het schilderproces is de zoektocht naar wat echt is en wat aangeleerd of opgelegd. Door delen van het werk weg te schilderen of soms nieuwe elementen toe te voegen beent ze als het ware haar onderwerp uit en probeert zo de kern te benaderen. Voor haar werk gebruikt ze een beeldarchief, een schilderij begint vaak met een collage. Zij werkt het liefst met acryl, omdat je dit materiaal kunt schuren, poetsen en wassen. Zeefdruk en transfertechnieken zet ze in om in het schilderij diepte, verscherping en vervaging te laten ontstaan.

 

DE PLOEGH

Het Landelijk Kunstenaarsgenootschap De Ploegh herbergt diverse disciplines: schilderen, tekenen, grafiek, keramiek, fotografie en wat dies meer zij. Deze brede visie op beeldende kunst wil het uitstralen, onder andere d.m.v. landelijke samenwerking met andere culturele organisaties.

Ga terug
Top