Ronald van der Meijs
Nephentus 01 (2003)
is onderdeel van Triënnale Alkmaar
[English below]
Het kunstwerk Nephentus 01 kun je beschouwen als een artificiële mechanische plant. Het werk, gemaakt in 2003, is door de huidige klimaatverandering nog steeds urgent. De twee bladeren bewegen zeer langzaam op en neer. Wanneer hiermee het regenwater wordt opgevangen in de plant wordt ze zwaarder en trekt daardoor de bladeren verticaal. Als het water verdampt bewegen ze weer omhoog en begint de cyclus opnieuw. Een machinale plant die traag beweegt op het ritme en met de snelheid van de natuur. Het werk roept vragen op over de rol die de natuur nog heeft in een maatschappij die steeds technologischer wordt. En hoe gebruiken we de kennis van de natuur in nieuwe technologie? Wat kunnen we leren van de natuur als we nadenken over de toekomst van de stad?
Kunstenaar Ronald van der Meijs onderzoekt met zijn werk de delicate balans tussen natuur en technologie, waarbij hij trage en onvoorspelbare natuurlijke processen gebruikt om mechanische structuren te besturen. Aan de basis van zijn werk ligt een fundamentele vraag: hoe verhouden we ons tot de natuur in een wereld die steeds kunstmatiger wordt.
Nephentus 01 (2003)
The artwork Nephentus 01 can be seen as an artificial mechanical plant. Created in 2003, it remains strikingly relevant today in the context of ongoing climate change. The two leaves move very slowly up and down. As rainwater is collected by the plant, it becomes heavier, pulling the leaves downward. When the water evaporates, the leaves rise again—starting the cycle anew. It is a mechanical plant that moves at the slow, steady rhythm of nature.
The work raises important questions about our relationship with nature and technology. What role does nature still play in an increasingly technological society? And how can we use our understanding of nature to shape new technologies? What might nature teach us as we imagine the future of our cities?
Artist Ronald van der Meijs explores the delicate balance between nature and technology. His work harnesses slow, unpredictable natural processes to drive mechanical structures. At its core lies a fundamental question: how do we relate to nature in a world that is becoming more and more artificial?